Saturday, January 06, 2007

إنـــي أغرق .. إني أغرق .. أغرق
يفصلنا الحلم عن الواقع
فنموت قبل
أن تنزلق من رؤوسنا الافكار
ونسدل فوق قبورنا ستارأًَ أسود شديد القتامة
حتي لا يدخل النور المكان
تبتسم جهالتي مني
وأسمعهم يتهامسون بسخرية
من ذاك الأبلة الذي أخبرها أن القبور تسمح للنور بالدخول
أنتظر في آخر القبر صوت الفزع
فأهرع إلي سريري
ألضم حبال الموت من حولي
وأستبيح شعاع من الشمس مكسور نصفه الأول
علِّي أضم الموتَ بلا خوفٍِِِ
فينحرف الشعاع عند نافذتي ويتركني وحيدة بلا نور ٍِِولا ظلام ولا شئ
فأتركني وأغادرني سريعا
لا أستطيع أن أبقي هنا بمفردي بلا صمت .. بلا ثرثرة
فتنفصل عني نفسي
ونغيب عن بعضينا طويلا إلي لا عودة

10 comments:

كائن العزلة الكئيب said...

و أستبح شعاع من الشمس مكسور نصفه
تعبير جميل جدا
القصيدة ككل - أنا أراها كذلك - ينقصها شئ ما بالتأكيد ليس الأحساس فهو طافح جدا

21arestoo said...

يا ابن الايه يا سابقني على طول كدا انا كنت جاي اعلق الاحساس برضو بجد جامد اوي

النص عالي لدرجة كبيرة
لكن فعلا لسه شوية

عين ضيقة said...

بصراحة أنا ما تأكدتش إنها قصيدة غير لما قريت التعليقات,فيه ناس إحساسهم بيجبرنا اننا نقرا العمل أكتر من مرة
حلو العمل بجد,بس انت وأنا وناس كتير محتاجين ناخد بالنا من العروض شوية
ياريت...سلام ياقمر

الأستاذ جمال بيه said...

ماشى الحال
مش هاقول غير
يا لهوووووووووووى

Van Gogh said...

بداية جميلة...لقصيدة اجمل...بالرغم انك لو سبتيها كدة هتكون برضة معبرة

القصيدة هى ملك كاتبها

سندباد said...

رائع احييك بشدة

3aziz 3eni said...

ليه شايفة ان نفسك صعبة قوي كدة!!؟

انت محتاجة تكونى مع نفسك لتتلمسى طريقك من جديد فى كل مرة يعود المرء الى نفسه يجدها اقوى من ذى قبل

التشاؤ غير مقبول خاصة مع النفس فهذا يؤدى الى اكتئاب وانت اجمل وارق من هذا

maged stephen said...

يالاهوى
كل ده كتماه فى قلبك

ward said...

انا متشكرة جدا يا كائن العزلة علي تشريفك
وعجبني جدا تعبيرك بتاه الاحساس اللي طافح ده

اما عن الاخ اريسطو
كويس والله ان النص عجبك
بس علي فكرة ده اساسا مش قصيدة
بس ايه هو اللي لسه شوية

ward said...

هو يا عزيزتي " عين ضيقة " : النص مش فصيدة اساسا ، علشان كده انا مش ملتزمة بالعروض ، ويكفي انه اعجبكم كده . هو ده المهم